De huurwaarborg beschermt de verhuurder wanneer de huurder zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk niet nakomt (door schade aan de woning …). De meeste overeenkomsten bepalen dan ook dat de huurder een waarborg geeft. Het systeem van de huurwaarborg wordt niet opgelegd door de wet. Een waarborg is dus alleen verplicht als de overeenkomst daarin voorziet.
Voor meer inlichtingen, klik hier
De verhuurder moet ervoor zorgen dat de woning in goede staat van onderhoud is als de huurder er zijn intrek in neemt.
Gedurende de volledige duur van de overeenkomst moet hij ook alle nodige herstellingen uitvoeren om deze goede staat te behouden.
Hij moet zorgen voor alle:
De huurder van zijn kant is in de eerste plaats verplicht om de woning goed te onderhouden (gras maaien, schoorsteen vegen …). Daarnaast moet hij zorgen voor de zogenaamde huurherstellingen. Dat zijn de minder grote, vaak voorkomende herstellingen die verbonden zijn aan het gebruik van de woning en die niet te wijten zijn aan overmacht, slijtage of ouderdom.
Voorbeelden zijn het vervangen van een schakelaar, een zekering of de dichting van een lekkende kraan. Deze regels zijn verplicht van toepassing op alle huurovereenkomsten die na 18 mei 2007 zijn afgesloten, zelfs wanneer het contract een tegenovergestelde clausule bevat. Voortaan is het dus niet meer mogelijk om in huurcontracten bepaalde herstellingen, die in principe door de verhuurder uitgevoerd moeten worden, ten laste van de huurder te leggen. De huurder moet de verhuurder wel snel op de hoogte brengen als er een probleem opduikt. Zo kan de verhuurder onmiddellijk ingrijpen en ergere schade voorkomen. Daarnaast moet een huurder die een fout maakt of nalatig is, zelf voor de nodige herstellingen zorgen, bijvoorbeeld wanneer hij de waterkraan laat open staan en het overstromende water schade veroorzaakt.
Voor meer informatie, klik hier
U huurt een woning en er zijn problemen in verband met de huurprijs.
De F.O.D. Justitie stelt een brochure ter beschikking, misschien kan u hier al een aantal inlichtingen vinden.
Indien u de nodige inlichtingen niet vindt, dan kan u eventueel inlichtingen vragen bij een huurdersbond.
Indien u ook daar niet geholpen wordt, dan kan u raad inwinnen bijvoorbeeld bij een advocaat.
Voor meer informatie van de Vlaamse overheid, klik hier.
De plaatsbeschrijving is een schriftelijke vaststelling van de feitelijke situatie van de woning bij aanvang van de huur. De huurder en verhuurder zijn verplicht om in aanwezigheid van beide partijen en voor gezamenlijke rekening een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Dat gebeurt het best tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, maar het kan ook nog tijdens de eerste maand van bewoning. De plaatsbeschrijving moet bij het huurcontract worden gevoegd.
Voor meer info, klik hier.
Voor meer informatie van de Vlaamse overheid, klik hier.
Rechtenverkenner is een portaalsite over sociale grondrechten. U vindt er een overzicht van voordelen en tegemoetkomingen op het vlak van onder meer onderwijs, arbeid, inkomen, wonen, gezondheid, welzijn en cultuur.
De site brengt de federale, Vlaamse, provinciale en gemeentelijke maatregelen samen en verwijst bovendien gericht door naar organisaties en diensten waar u de tegemoetkomingen en sociale voordelen kunt aanvragen.
Een collectieve schuldenregeling is een gerechtelijke procedure om structurele schuldproblemen aan te pakken.
Een schuldbemiddelaar beheert uw inkomen in uw plaats en helpt u om op die manier uw schulden af te betalen. Na de collectieve schuldenregeling kunt u terug schuldenvrij door het leven.
Voor meer informatie, klik hier.
Afhankelijk van de aard van het probleem, zijn er verschillende mogelijkheden.
Probeer eerst het probleem zelf op te lossen.
Iedereen heeft wel eens last met zijn gebuur, bijvoorbeeld omwille van een hond die teveel blaft, omdat de televisie of de radio te luid staat enz.
In veel gevallen is die buur zich daar niet van bewust en kan een goed gesprek met de buur veel oplossen.
Beroep op politie.
Wanneer de situatie uit de hand loopt bijvoorbeeld bij agressie, kan u beroep doen op de politie. Al naargelang de aard van de klacht zal de politie onmiddellijk komen dan wel een aantal dagen later.
Vrederechter.
Als u daar niet in slaagt, kunt u een beroep doen op de vrederechter. Hij is bevoegd voor problemen die verband houden met huisvesting en burenproblemen.
Vrijwillige bemiddeling
Vrijwillige bemiddeling houdt in dat u en uw buur de hulp van een bemiddelaar inroepen om de dialoog te vergemakkelijken en samen een oplossing te vinden. Als het tot een akkoord komt, kunt u dit door een rechter laten goedkeuren zodat het voor beide partijen bindend wordt. U kunt er ook voor opteren om het akkoord door een notaris in een authentieke akte vast te laten leggen, wat hetzelfde effect heeft.
Verzoeningsprocedure
Voordat u met een gerechtelijke procedure begint, kunt u bij de rechter een aanvraag tot verzoening (minnelijke schikking) indienen. Deze procedure is snel en gratis. U kunt ze zelfs mondeling aanvragen bij de griffie (secretariaat) van het gerecht. De rechter zal beide partijen met elkaar proberen te verzoenen, maar legt geen oplossing op. Als er een akkoord komt, legt de rechter het vast in een proces-verbaal dat de waarde van een vonnis heeft.
Gerechtelijke procedure
Er zijn drie manieren om een proces aan te spannen:
De partijen kunnen beslissen om zich vrijwillig bij de vrederechter aan te melden. Dit noemt men de vrijwillige verschijning.
Voor bepaalde zaken kunt u bij de griffie van het vredegerecht een verzoekschrift indienen: u legt de betwisting uit, zet de redenen van uw verzoek uiteen en geeft de identiteit van de betrokken personen. Alle partijen ontvangen een gerechtsbrief waarin hen gevraagd wordt om voor de vrederechter te verschijnen.
In vele gevallen moet u een beroep doen op een gerechtsdeurwaarder die de tegenpartij een dagvaarding zal geven. U bent niet verplicht een advocaat te raadplegen. Dergelijke bijstand kan wel nuttig zijn, vooral als het om een ingewikkelde zaak gaat.
Een gedeelte van deze informatie is afkomstig van de portaalsite van de overheid.
Problemen voorkomen met buren.
U kan zeker een aantal problemen voorkomen met buren of in der minne oplossen.
Dit kan bijvoorbeeld door op voorhand uw buur te verwittigen wanneer u werken wenst uit te voeren die hinder zouden kunnen veroorzaken, door hen zelf uit te nodigen wanneer u een feestje wenst te geven dat overlast kan berokkenen of door hen op voorhand uit te leggen dat het om een eenmalige gebeurtenis gaat.
Probeer dus altijd eerst een gesprek aan te gaan, zoveel mogelijk uitleg te geven en samen naar een oplossing te zoeken, vooraleer naar een rechtbank te stappen.
Ik ben het niet eens met de berekening van mijn pensioen. Wie kan ik raadplegen ?
Pensioendienst.
Raadpleeg altijd eerst je pensioendienst voordat je met je klacht naar de rechtbank stapt. Dat leidt vaak tot een minnelijke schikking, zodat je een lange en zware procedure vermijdt.
Federale ombudsdienst pensioenen.
Als je niet tot een vergelijk komt, kun je contact opnemen met de Federale ombudsdienst voor de pensioenen. Deze dienst onderzoekt je klacht en tracht een oplossing te vinden. Je kunt er terecht met al je klachten over je pensioenrechten en over het bedrag en de betaling van je pensioen.
Rechtbank
Als je niet akkoord gaat met de beslissing van de pensioenadministratie, kun je beroep aantekenen bij de arbeidsrechtbank van het arrondissement van je woonplaats.
Informeer je goed over de termijnen die moeten gerespecteerd worden.